Thursday, June 25, 2009

HARI KELUARGA STE

06 Jun 2009, Sabtu- seramai 18 buah keluarga telah menghadiri program Hari Keluarga STE yang telah diadakan di Hutan Lipur Bukit Wang, Jitra, Kedah. Objektif program ini diadakan adalah untuk merapatkan hubungan silaturrahim antara pensyarah-pensyarah STE. Program telah bermula seawal 7.30 pagi dan berakhir pada pukul 3.30 petang. Jawatankuasa program ini dinaungi oleh Pn Norazira binti Md Yusof, manakala pengarah program ialah En Mohd Syukur. Cik Bazlina sebagai setiausaha dan bendahari program ialah Pn Haslina binti Hashim. Seterusnya ahli jawatankuasa pendaftaran yang diketuai oleh En Firdaus, ahli jawatankuasa fasiliti dan peralatan diketuai oleh En Mohd Irwan, ahli jawatankuasa sukaneka diketuai oleh En Mohd Hafiz, ahli jawatankuasa makanan yang diketuai oleh Pn Turina binti Tumeran, ahli jawatankuasa dokumentasi diketuai oleh En Shahreen bin Mansor dan ahli jawatankuasa keselamatan yang diterajui oleh En Mohd Irwan bin Mustafa Kamal Basha. Pengangkutan untuk setiap keluarga adalah menaiki kenderaan sendiri. Bayaran yang dikenakan untuk dewasa ialah RM 22.00 dan untuk kanak-kanak ialah RM 5.00.

acara sukaneka bawa bola pingpong dalam sudu...

Perjalanan program Hari Keluarga ini sangat menarik. Setiap keluarga membawa makanan sendiri untuk sarapan pagi dan semasa sarapan pagi semua keluarga dapat bertukar-tukar menu sesama ahli keluarga yang lain. Antara menu sarapan pagi yang dibawa ialah mee goreng, bihun goreng, kuih muih dan sandwish. Selepas sarapan pagi, aktiviti sukaneka dimulakan dengan pertandingan kategori kanak-kanak iaitu memecah belon, diikuti pertandingan bayi comel, isi air dalam botol, bawa bola dalam sudu, makan buah epal, memancing botol dan membaling botol yang telah disusun. Manakala untuk acara dewasa lelaki ialah makin jauh makin sayang, mengikat kaki dan bowling buah kelapa.


Semasa aktiviti sukaneka dijalankan, ada keluarga yang sibuk membuat persiapan untuk makan tengahari. Menu makan tengahari pada hari tersebut ialah ikan bakar, ayam bakar,sotong bakar, udang bakar dan sayur kobis. Upacara penyampaian hadiah di jalankan sejurus tamat sahaja sukaneka. Hadiah-hadiah telah ditaja sepenuhnya oleh Ketua Program iaitu Pn Nor Azira dan disampaikan oleh Ketua Jabatan Kejuruteraan dan Kemahiran iaitu Pn Harlina. selepas selesai majlis penyampaian hadiah, semua keluarga menikmati makan tengahari di dalam suasana yang menyeronokkan dan menghiburkan. Masa inilah digunakan sepenuhnya oleh setiap keluarga yang mengenali ahli keluarga rakan sekerja dengan lebih rapat lagi. Selepas menjamu selera, setiap orang berkemas dan membasuh kembali peralatan yang telah digunakan untuk memasak. Walaupun badan terasa penat tetapi memandang karenah anak-anak yang menghiburkan membuatkan setiap keluarga berasa terhibur. Program ini tamat pada pukul 3.30 petang . Harapan dari setiap keluarga supaya hari keluarga ini dapat diadakan pada setiap tahun agar dapat mengeratkan hubungan sesama staf dan ahli keluarga masing-masing.

Makan buah apple tanpa guna tangan...sedap..

No comments:

Post a Comment